Kur sākt savu biznesu: stratēģija

Jūs nolemjat izveidot savu biznesu, bet līdz šim jums ir tikai ideja. Mēs sapratīsim, kā pārvērst šo ideju par rīcības programmu.

Uzņēmuma stratēģija ir vispārējs, ģenerālplāns. Viņa atbild uz jautājumiem:

  1.  Ko es gatavojas izveidot? Kāds būs mans bizness?
  2.  Kam es to daru? Kā es varu uzlabot šo cilvēku dzīvi?
  3.  Tāpēc es varu izcelties starp konkurentiem? Kāda ir mana piedāvājuma unikalitāte?
  4.  Kāds ir manas uzņēmējdarbības potenciāls? Kādi ir draudi un iespējas? Kā es rīkosies, ja uzņēmējdarbības apstākļi būtiski mainīsies?
  5.  Kādus rezultātus Es vēlos sasniegt pēc dažiem gadiem?
Apsveriet uzņēmuma stratēģiju, piemēram, tiešsaistes šokolādes veikalu. Pieņemsim, ka esat nolēmis pārdot saldumus tiešsaistē. Ideja ir lemta panākumiem, jo visi pasaulē mīl šokolādi, jūs domājat. Vai tas tā ir un kā tieši tā ir lieliska ideja īstenot dzīvi?
1. Izpētiet tirgu

Pirms uzņēmējdarbības uzsākšanas ir jāsaprot, vai tam ir potenciāls. Izpētiet piedāvājumu un pieprasījumu.

Ja prece vai pakalpojums ir pieprasīts, pieprasījums pēc tiem pieaug, šim tirgum ir jēga iziet.

No otras puses, ja priekšlikumi šajā tirgū jau ir daudz un kļūst vairāk ar katru dienu-tas nozīmē, ka konkurence ir augsta. Visi strādā pie rentabilitātes sliekšņa, peļņa kļūst sarežģīta.

Šokolādes un saldumu pārdošana gandrīz nemainās gadu no gada. Tajā pašā laikā arvien vairāk iepirkšanās cilvēki veic tiešsaistē, un pārdošanas apjomi tiešsaistē pieaug milzīgā tempā. Potenciāls ir tur.

Specializētie tiešsaistes saldumu veikali jūsu pilsētā ir tikai pieci. Tas nozīmē, ka jūs varat uzvarēt savu daļu, un rentabilitāte, visticamāk, joprojām ir pieņemama.

Bet jums ir daudz konkurentu: tas ir arī konditorejas izstrādājumi, dāvanu veikali, lielveikali, kā arī privāti meistari, kas pēc pasūtījuma izgatavo saldumus. Lai ieņemtu vietu starp tiem, jums ir jāpiedāvā kaut kas jauns un neparasts.

2. Izvēlies savus klientus

Starp daudziem potenciālajiem pircējiem, jums ir nepieciešams, lai izvēlētos savu mērķauditoriju un koncentrēties uz to. Nemēģiniet aptvert visus. Atrodiet tos, kuru vajadzības vai vēlmes pašreizējie pārdevēji vēl nav apmierināti, un koncentrējieties uz tiem.

Sajūtiet savu potenciālo klientu. Kādu vajadzību jūs varat realizēt? Kā šie cilvēki domā? Kur iepirkties? Kādas ir viņu rakstura un uzvedības iezīmes?

Salds zobs, kas mīl šokolādi, ir ļoti daudz-faktiski visi cilvēki no 1 gada līdz 99 gadiem. Starp tiem 40% ir jauni un vidēja vecuma cilvēki, aktīvi interneta lietotāji: viņi to novērtē par pirkumu ātrumu un ērtību. Turklāt internets parasti tiek izmantots arī izklaidei.

Starp visām interneta auditorijām var atšķirt atsevišķu grupu. Tie ir cilvēki, kuri vēlas izcelties, patīk dāvināt nestandarta dāvanas, kuru radīšanai viņi ir pielikuši spēkus un radošumu. Pieņemsim, ka tie veido 20% interneta lietotāju. Tieši šie cilvēki kļūs par jūsu mērķauditoriju.

3. Formulējiet teikumu

Lai izceltos starp konkurentiem un maksimāli apmierinātu jūsu mērķauditorijas vajadzības, formulējiet unikālu tirdzniecības piedāvājumu (UTP).

Padomājiet par to, kā jūs varat to īstenot: pats vai ar piegādātāju vai biznesa partneru palīdzību.

Piemēram, jūs gatavojat šokolādi pēc jūsu vecmāmiņas unikālajām receptēm, kas ar dabisko krāsvielu palīdzību padara to krāsainu un pievieno neparastas sastāvdaļas: krustnagliņas, smiltsērkšķus, burkānus, sarkanos piparus.

Tajā pašā laikā saviem jaunajiem klientiem, kas mīl radošumu un izklaidi, jūs ne tikai piedāvāsiet iegādāties gatavu šokolādi, bet arī kļūt par tā līdzautoru: izvēlēties zīmējumu, krāsu, garšu un iepakojumu. Lai to izdarītu, jūs izveidosiet īpašu dizaineru savā vietnē.

Pirmajā posmā, pieņemsim, ka Jums būs iespēja ražot šādu šokolādi, un, kad pasūtījumu apjomi pieaugs, piesaistīt nelielu privāto rūpnīcu.

4. Novērtējiet potenciālu

Novērtējiet savas attīstības perspektīvas tirgū. Lai to izdarītu, varat izmantot SWOT analīzi.

Šī metode palīdz identificēt projekta stiprās puses (strengths), projekta vājās puses (weakness), potenciālās ārējās/tirgus iespējas (opportunities) un potenciālos ārējos/tirgus draudus (threats) — riskus, kas var ietekmēt uzņēmuma attīstību.

SWOT analīzes piemērs

Stiprās puses: 
  •  pērkot tiešsaistē ar vienu klikšķi
  •  Iespēja pašam noformēt pasūtījumu
  •  Oriģinālie produkti
  •  Augstas kvalitātes preces
  •  Plašu
  •  Diennakts ekspress piegāde tajā pašā dienā
  •  Izstrādāt mobilo lietotni, lai piesaistītu auditoriju

Vājās puses:
  •  Nav pieredzes, organizējot savu ražošanu
  •  Nav projekta līdzekļu, lai izstrādātu mobilo pieteikumu pirmajā posmā

Potenciāls:
  •  Fiziskā pārdošanas punkta — šokolādes atklāšana
  •  Sortimenta paplašināšana, izmantojot citus oriģinālus saldumus, izņemot šokolādi
  •  Pastāvīgas klientu veidošana, kurai var piedāvāt jaunas iespējas un bonusu programmas
  •  Patērētāji ir gatavi izmantot mobilās lietotnes pirkumiem, lai projekts varētu piesaistīt papildu pārdošanas kanālu

Iespējamie draudi:
  •  Konkurences tirgus
  •  Patērētāji pirmajā posmā-tikai tie, kas pērk internetā
  •  Konkurentu pozīciju nostiprināšana
  •  Papildu valsts produktu kvalitātes kontrole
  •  Neuzticams ražotājs un draudi atklāt recepti konkurentiem
  •  Nelabvēlīga ekonomiskā situācija pilsētā, birokrātija

Ar šo pašu metodi jūs varat izpētīt atsevišķu konkurentu vai tirgu kopumā.

Kad esat izveidojis šādu tabulu, izdariet secinājumus: kā reaģēt uz draudiem, strādāt ar trūkumiem un maksimāli izmantot visas iespējas, balstoties uz jūsu produkta stiprajām pusēm.

Konkurenti var arī doties tiešsaistē un piedāvāt oriģinālu šokolādi. Jums ir jāsagatavo atbilde uz šādām darbībām: teiksim, izveidojiet vēl pircējiem draudzīgāku mobilo lietotni un paplašiniet sortimentu. Savas vājās puses, piemēram, darbu tikai tiešsaistē, laika gaitā var stiprināt-doties bezsaistē. Vispirms jūs varat strādāt ar partneriem un pēc tam atvērt savu pārdošanas punktu — šokolādi.

5. Definējiet veicināšanas stratēģiju

Novērtējiet, kā tieši jūsu konkurenti reklamē savus produktus vai pakalpojumus, kādus viņi izmanto kanālus un cik daudz naudas viņi tērē reklāmai.

Pārdomāta uzņēmuma veicināšanas stratēģija ļaus jums pēc iespējas efektīvāk izmantot budžetu. Piemēram, ja tirgū ir daudz konkurentu, un jūsu budžets ir mazs, labāk nav tērēt daudz par reklāmu,bet gan paplašināt partnerības.

Tā kā jūs pārdodat tiešsaistē, galvenais reklāmas atbalsts ir vērts koncentrēties tiešsaistē. Lielāku atdevi ar mazākiem ieguldījumiem var dot jūsu uzņēmuma līdzdalība meistarklasēs, akcijās un bartera partnerībās.

6. Formulējiet biznesa mērķi

Esiet drosmīgāki, bet palieciet reālistiski. Nosakiet konkrētus skaitļus pēc pārdošanas apjoma, klientu skaita, teritorijas. Iestatiet sev augšējo joslu, uz kuru jūs cenšaties.

Pieņemsim, ka jūs varat izvirzīt mērķi pēc gada pārdot 2500 flīzes mēnesī savā pilsētā, pusi pircēju padarīt savus pastāvīgos klientus, piedāvāt 5 pildījumu iespējas un 3 formu iespējas.

Pēc trim gadiem plānojat paplašināt sortimentu līdz 10 pildījumiem un 5 formām, izplatīt piegādi visai teritorijai un panākt pircēju lojalitāti līdz 80%. Tātad jūs plānojat aizņemties 35% no tiešsaistes šokolādes pārdošanas pilsētā.

Un pēc pieciem jūs plānojat atvērt šokolādes ķēdi pa zonu, pārdot franšīzi, izsūtīt preces visā valstī un palielināt pārdošanas apjomu līdz 10 000 flīzēm dienā.

Kad esat izveidojis biznesa attīstības stratēģiju, pārejiet pie detalizēta biznesa plāna rakstīšanas.